Kort fortalt – Utvalgte lørdager i semesteret arrangeres HELHUS på Kvarteret, der de forskjellige rommene fylles med ulike arrangementer. Med en fast inngangspris på 50,- kan du f. eks få med deg fire konserter på en kveld OG delta på debatt, quiz, filmvisning og klubbarrangementer!

LØRDAG 7.DESEMBER.

20:30 – BLAK
22:00 – StåOppJazz: Stein Urheim & Øyvind Hegg-Lunde
23:00 – Stjernegulv: Dj Everyone’s a VIP
23:00 – Konsert: Emilie Nicolas
00:00 – Konsert: Margaret Berger

Arrangørene denne kvelden er Aktive Studenters Forening og Bergen Realistforening

Emilie Nicolas

Stemmen til Emilie Nicolas tar fokuset ditt fra alt annet. Låtene hennes røsker tak i noe innerst inne i deg og en ustanselig nerve holder deg til enhver tid på tærne. De sårbare, mørke tekstene føles overveldende ærlige, og etter en liten stund føler vi at vi kjenner Emilie Nicolas.
Men dette er bare begynnelsen. Den 25 år gamle jenta har ennå ikke gitt ut et album, allikevel har hun et uttrykk og en identitet i låtene sine som føles bemerkelsesverdig perfeksjonert. Hun er begavet med et rått talent som har gjort et uslettelig inntrykk på de som har vært så heldige å få med seg en av hennes få liveopptreder hittil.
Låtene til Emilie Nicolas føles like kjente som de føles unike. Du vet ikke hva som treffer deg, men du vil ha mer. Hun er for tiden a-listet på P3 med låten ”PStereo”.

Margaret Berger

Margaret har en strålende fremtid foran seg. Seier i den norske Grand Prix-finalen og på toppen av salgslistene i iTunes med kanonlåten “I feed you my love”. Margaret Berger startet karrieren i 2004, 18 år gammel, og ble nummer to i den andre sesongen av Idol. Siden den gang har hun sluppet to album og en EP og vunnet Spellemann for beste musikkvideo. Hun ble også nominert som årets nykommer. Margaret Berger har beveget seg mot et mer elektronisk uttrykk siden starten og er både klubb- og radioyndling med fengende melodier og pulserende rytmer. Etter seieren i den norske Melodi Grand Prix-finalen er Margaret Berger tilbake i rampelyset med fullt trøkk. Vinteren 2013 slipper hun sitt nye album som vi allerede har fått en forsmak på via singelen “Human Race” og det lover svært godt.

Studentkoret Blandede Akademikere (BLAK)

Studentenes eget blanda-kor synger julen inn i toppetasjen på Kvarteret. Disse unge mannlige og kvinnelige røster vil garanteret sørge for at julestemningen vil strømme inn i dine ører og ned til til hjerterota og der vil den være resten av denne fantastiske kvelden og holde seg til godt uti romjula.

Stein Urheim

Stein er gitarist og komponist bosatt i Bergen. Han har bakgrunn fra så ulike band og prosjekter som Steady Steele, Gabriel Fliflets Åresongprosjekt og duoprosjekt med Mari Kvien Brunvoll. I tillegg har han medvirket på en stor mengde innspillinger, og som musiker på konserter og turné i inn- og utland med ulike artister og band siden midten av 90-tallet. Han har spilt på festivaler i bl. a. Tyskland, USA, Canada, India og Kina med ulike prosjekt. I fjor ga han ut sin andre soloutgivelse, Kosmolodi, og har siden da spilt konserter med dette materialet bl.a. på Vossajazz, Nattjazz (solo), Nasjonal Jazzscene I Oslo og turnert på Den Musikalske Stamvegen. Labelen Hubro sier dette om albumet: “On “Kosmolodi” this talented and original musician showcases his many different faces. The blues is the cornerstone, but influences from Musiq concrete, Chinese and Norwegian folk music and jazz are also present here.”

Øyvind Hegg-Lunde

Øyvind er trommeslager og perkusjonist fra Lærdal, bosatt i Bergen. Han er aktiv i ein rekke band, deriblant Building Instrument, Krachmacher, The Sweetest Thrill, Glow, Crab is Crap og Electric Eye. Han er også delaktig som komponist og arrangør i samtlege av desse banda. I tillegg har han gjort ein rekke enkeltprosjekt med til dømes Arve Henriksen, Per Jørgensen, Trygve Seim, Hilmar Jensson, Kurt Johannessen, Ivar Grydeland og Håkon Kornstad. Har spelt med The Megaphonic Thrift på ulike turnéar, i tillegg til å spele fast med José Gonzalez sitt band Junip på ein rekke Europa-turnéar og USA-turnéar. Har også gjort fleire ulike samarbeidsprosjekt inn mot andre kunstfelt, herunder dans, performance, poesi og visuelle kunst. I sitt soloprosjekt baserer han seg på improvisatoriske element og komponerte element, med eit sterkt fokus på rytme og groove sett inn i ein sammenheng av alternative lydkilder. Urheim og Hegg-Lunde har også spilt duokonserter sammen og samarbeidet på bestillingsverk for dans til Borealisfestivalen 2013.