Bergen Realistforening er stolt av å presentere hele bygdenorges rap-ambassadører Side Brok, heimegutane som gjorde Ivar Aasen gangster og satte en liten bygd mellom Ørsta og Volda på kartet. Som oppvarming denne kvelden kommer et en musikkgruppe bestående av Handerre Linni, Jenny Skavland, Onge Anka og Idol Tone som kommer sammen med trap-musikk og tekster som gir fred og oppsig til alle. Yoguttene mener selv at de har klart det, de har omskrevet rapspillets historie, og Side Brok er enige og store fans, og de har også jobbet sammen på noen nye sanger. Kanskje blir det SB x YG live? KÅM Å FIN UT:D 17. oktober, Bergen, Kvarteret vil rapspillets historie igjen omskrives, og det kan du ikke gå glipp av. $VAI #DSANT

22:00 – YoGuttene
22:45 – Side Brok

Kjøp billetter på billettservice eller et av deres utsalgssteder. Det er mulighet for billettkjøp i døren så langt billettene rekker.

Side Brok

Det er fire år siden Side Brok slapp sin forrige plate. Den gang med strykere, promobudsjett og et større apparat rundt produksjonen. Denne gangen lages den nye plata hjemme og det er kjernen med Skatebård som står for mesteparten av beatsa, og Sjef R er fortsatt sjefen på mikken når han ikke slipper til giftige Thorstein Hyl III. En gammel kjenning, Sirkel Sag gjør også comeback på den nye plata som kommer på sensommeren og har fått tittelen “H.O.V.D.E.B.Y.G.D.A.”, hvor det loves tung og skitten hiphop samt mer tull og fjas som tar oss tilbake til røttene og den smått legendariske debutplata “Høge Brelle” fra 2004. Første singel og video “H.O.V.D.E.B.Y.G.D.A.” tar oss tilbake til bygda med tunge dancehall-beats og gamle videoklipp og Sjef R svarer på ryktene om at Side Brok var “både oppløyst og nedlagt” men “heimegutane fra heimbygda” er definitivt tilbake!

Side Brok har også kasta seg på trenden over band som lager sin egen egen sprit, vin eller øl men det var selvsagt at det da skulle bli “Heimeøl” gutta skulle lage. Med beat fra Skatebård og Bjørn Torske driver Side Brok underholdene folkeopplysning og viser i musikkvideoen hvor enkelt man kan lage sitt eget øl: “tjuefem liter med lonka vatn / sukker, malt, gjær, bland!”.

Den 17. oktober står endelig Side Brok med fullt band på en scene i Bergen igjen. Vi gleder oss til gjensyn med heimegutane og klassikere som “Snop” og “1, 2, 3, fyre” live og få høre de nye låtene i storband surround. Thorstein Hyl og gjengen kommer med “nypussa tenne, nypussa grill me veit’kje ka me vil, men me fe det til”. Vi gleder oss!

Hjemmeside
Soundcloud
Spotify
WiMP

YoGuttene

yogutteneYoguttenes uortodokse tilnærming til rapspillet, i kombinasjon med en hyperaktiv utgivelsesfrekvens, “grusom gramatikk” (Bergens Tidende), og særegen artwork-estetikk, har gjort at Smug.no, Natt og Dag, Bergens Tidende, ENO og Jubel.fm er blant dem som har lagt sin elsk på de unge bergenserne nylig. Yoguttene (Handerre Linni, Onge Anka, Jenny Skavland and Idol Tone) slapp nylig en mixtape med 57 låter, og to nye EP-er slippes i løpet av sommeren.

Bergens Tidende om singelen “Ekte Onge Gandi”: “Det går fremover med denne unge, mystiske rapkvartetten. Guttenes identitet er fortsatt skjult, men kvalitetene deres blir stadig lettere å få øye på. Særlig når de samarbeider med produsentene i Basmo Fam, som på denne nye singelen. «Ekte Onge Gandi» er et forvirret, men godhjertet og fengende fredsbudskap, penslet med famasiprodukter.”

Jubel.fm skrev: “Nesten alle Yogutt-låter balanser på en hårfin linje mellom det  imbesile og det råsmarte. Nei, stryk det. Yoguttene plumper uti på begge sider av den derre linja hele tiden. Det er derfor jeg liker dem.”

Martin Bjørnersen i Klassekampen: “De som tar Yoguttene for kun en billig, hipstervennlig trendhype har likevel godt av å sjekke ut Han Der Linnis solofristil «Gå Gorilla»: Prøv og fortell meg noe annet en at det der er en av landets mest naturllige og uanstrengte rappere akkurat nå, med en så oppsiktsvekkende formkurve i løpet av så kort tid at man gjør lurt i å følge ferden videre.”

Yoguttene om Yoguttene:

‘YG E FOR DYRENE ; YG E FOR ONGENE ; YG E FÅR FREMTIDEN ; YG E FOR DI FATIGE ; YG E FÅR VERDEN$FRED ; YG E FÅR SLEME JENTAR ; YG E FOR SNILE JENTAR ; YG E FOR DI $VAKE ; YG E FÅR DELIG AV FELE$ GODAR ; YG E EN NATURRE$UR$ $Å DI TRENGAR I$JE BORE I LOFOTEN ; YG HAR VÆRT I AFRIKA ; YG HAR $ET ET DÅDYR ; YG LIKAR I$ ; YG E MITAR$T I BLINKEN ; YG SER UT $ÅM EN SPEKHOGAR ; YG $ER UT $ÅM DIT SPEIL #DSANT’ – YG MU$IK GRUPE

Singlene “YG Historie”, “Ekte Onge Gandi”, “Langt Ned” og “Jore d får trapen” er nå ute, to EP-er slippes i sommer. Mixtapen “Veldi Sjelden IV”: http://www.datpiff.com/YOGUTTENE-Velidjeldent-4-mixtape.490581.html

Soundcloud
Urørt