ASF og RF presenterer StåOppJazz sitt 10 års jubileum. Vi vil i den anledning arrangere en heidundrende feiring med ulike artister og show. Det hele vil foregå over tre dager, fra torsdag 4. april til lørdag 6. april.

Program:

20:00 Dørene åpner
20:15/20:30: Henrik Koppen
21:00: Åpning av jubileet @ Teglverket
22:00: 1000 @ Teglverket
23:00: Farmers Market @ Teglverket

Sjekk ut Facebook-eventen

Aldersgrense: 20 år (18 år med studentbevis)

Farmers Market

farmers marketFarmers Market ble startet i 1991 i Trondheim, hvor alle medlemmene var studenter ved Jazzavdelingen på Trondheim musikkonservatorium. Bandet startet som en fri-jazz kvintett, men snart gikk de i en litt annen retning: mot Bulgarsk folkemusikk.

Musikken til Farmers Market er en blanding av bulgarsk folkemusikk, jazz, populærmusikk og humor. Bandet har blitt et av Norges mest populære live band, og har spilt på alle slags scener og festivaler. Første platen ble gitt ut i 1995, og het ”Speed/Balkan/Boogie”. Dette var en live-innspilling fra Molde Jazzfestival, og med på platen var fire gjesteartister fra Bulgaria, to sangere og to folkemusikere.

I 1995 ble også Trifon Trifonov med i bandet. Han er en saksofonist fra Bulgaria, og joinet bandet etter audition over telefon! De lagde et nytt album som kom i 1997, ”Musikk fra hybridene” som fikk mye god kritikk fra flere forskjellige hold i Europa. Etter det kom ”Farmers Market” i 2000, før det var en lengre pause. Ikke før høsten 2008 ble det plutselig et nytt album ”Surfin’ USSR”, det kom så plutselig at albumet ikke var å få tak i før to uker etter release. De vant også spellemann i åpen klasse med dette albumet.

Det siste albumet er fra 2012, og heter ”Slav to the Rythm”, og har også fått strålende kritikker, og er et imponerende verk. ”Dette er hinsides ethvert terningkast. Du kan lytte hvor mange ganger du vil. Du kommer fortsatt til å ha detaljer til gode i denne lavastrømmen av en plate. Gå ikke glipp av den.” – db.no

Sjekk ut hjemmesiden

1000

1000Bandet “1000” består av den noko uvanlege besetninga to tromboner, tuba og trommer. Bandet består av musikarar med utdanning frå Griegakademiet i Bergen og Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, og har eksistert sidan 2011. Sidan oppstarten har bandet m.a. spelt konsert med saksofonisten Kjetil Møster, på Dølajazz 2012, i tillegg til fleire andre konsertar i Bergensområdet. 1000 har til og med fungert som second line parade-band (i ekte New Orleans-stil) under 17.mai-feiringa i Bergen!

Musikarane er aktive som freelance-musikarar i mange andre band, m.a. Ytre Suløens Jass-ensemble, Chili Vanilla, Razika og Hullyboo.

Musikken har henta inspirasjon frå rock, trad.jazz og modaljazz. Den unike besetninga skapar eit lydbilete som spenner frå rått og mektig, til intimt og klangleg.

Bandet består av Andreas Rotevatn (trombone), Håvard Funderud (trombone), Steffen Granly (tuba) og Mats M. Jenssen (trommer).

Henrik Koppen

big_henrik_koppenHenrik Koppen fra Volda er student ved Kunsthøgskolen i Bergen, avdeling for kunst. Han jobbar mellom anna med med performance, lydkunst, videokunst, collage og installasjon. Tematisk jobbar han med individet vs. massen, manipulert verkelegheit og transformasjon.
Henrik Koppen: Arbeidet er ei utforskning av kroppslege utforskingar og prossessar.