Torsdag 25. august starter kritikerroste Josefin Winther fra Bergen sin høstturné og har med seg Isabella Lerøy til Teglverket.
[dew_detailbox type=event id=349]

Facebook: Isabella Leroy & Josefin Winther

Isabella Lerøy

Isabella kan kanskje best beskrives som en omreisende. Hun er født i Tønsberg, oppvokst i Stockholm og hadde sin tidlige ungdom i Fredrikstad, hvor hun raskt ble endel av byens nye musikkmijø. Etter å ha vært elev ved hele 13 ulike skoler i oppveksten, reiste Isabella ut i verden med gitaren som sitt eneste holdepunkt. I Central Park i New York bodde hun en tid under åpen himmel og ble kjent med en uteligger som våket over henne om nettene. Han gav henne navnet “The voice of God”. Og kanskje er det nettopp stemmen som gir Isabellas sanger sitt sterke særpreg.

I spennet mellom favorittartister som Michael Jackson og Susanne

Vega har hun funnet sitt eget univers, noe som gjenspeiles både i det rytmiske og det tekstlige utleverende i Isabellas musikk. Men som låtskriver har hun også røtter i rockehistorien, med elementer fra folkloren.

Josefin Winther

Bosatt i Reykjavik, pendler 25 år gamle Josefin Winther mye mellom sagaøyen og Norge. 14. februar 2011 slapp hun sitt andre album, Raising armies. Konserten på Kvarteret blir kick off for den kommende turneen, som gjester flere norske byer, i tillegg til Danmark, Tyskland og Nederland.

Om albumet Raising Armies sa kritikerne blant annet:

Inspirasjonen fra PJ Harvey har aldri vært tydeligere; måten vokal snor seg rundt arrangementet allerede på åpningslåten “I’m coming home”, vitner om en smart låtskriver som vet hvordan man skape motstand i selv de enkleste tonerekkene. Så også med fantastiske “The beginning”; Winther glir uanstrengt fra autoritær til så sart at hun nesten forsvinner i luften. – Bergens Tidende

For bergensartistens tiltalende blanding av uskyld og livslang lidelse i stemmen, overgår selv hennes åpenbare musikalske slektning, Aimee Mann. – Bergensavisen

Siden plateslippet har Josefin Winther blant annet vært i Bergen, Oslo, Trondheim, Berlin og Reykjavik for å promotere albumet. I tillegg har hun sunget på direktesendt TV2 for 700.000 seere, og på Islands største radiokanal. Singelen Horizon fra albumet ble blant annet lagt sin elsk på av guttene i Sexy på P3. Musikkvideoen til single nummer to, Trend, ble spilt inn i løpet av én natt på IKEA i Reykjavik. Regissøren av videoen heter Íris Stefanía Skúladóttir, og designet også platens cover. I juli 2011 ble musikkvideoen til The Beginning sluppet som tredje single fra albumet.

I 2006 debuterte Winther på Geir Luedys selskap Your Favourite Music med en selvtitulert EP. På sitt debutalbum “Be Proud or Stay Out of It” (2008) ble Josefin kalt “Norges svar på PJ Harvey”, “Bergens egen Patti Smith” og “en kommende stjerne på pop-rockhimmelen”. Etter et omfattende studioarbeid på nærmere 2 år, avbrutt av at produsent Kristian Fanavoll Tvedt var innlagt på sykehus i tre måneder, ble Winther til slutt klar med sitt andre album.

Våren 2011 signerte Winther publishingavtale med det tyske selskapet AMV Talpa.