Ut av intet dukket Emilie Nicolas opp i 2013. Nå er hun utropt til en av Skandinavias store, nye stjerner – før hun har gitt ut sitt første album.

Dørene åpner kl 21.00
Kjøp billetter på billettservice eller et av deres utsalgssteder. Det er mulighet for billettkjøp i døren så langt billettene rekker

Det hele startet da 26-åringen fra Bærum la ut en håndfull egneproduserte låter på nettet. Med
så godt som ingen informasjon og kun ett bilde å oppspore av artisten ble det ukjente talentet fort en snakkis innen musikkmiljøet. Langt flere har siden lagt sin elsk på Emilie Nicolas sine vakre, melankolske låter. Med sin krystallklare stemme balanserer hun mellom det skjøre og det kraftfulle, med en unik evne til å formidle tekster som føles oppsiktsvekkende ærlige. Hun har funnet sin nisje i landskapet av elektronisk popmusikk, og det musi- kalske uttrykket har høstet store ord fra inn – og utland.

Det var coverversjonen av Dumdum Boys’ “Pstereo” som først brakte Nicolas’ ut til den kommersielle radioverden. Låta, som var et bestillingsverk på oppdrag av Pstereofestivalen i Trondheim, ble A-listet på NRK P3 og førte til nominasjon i katego- rien “årets nykommer” under prisutdelingen P3 Gull – hvor hun også framførte låta under livesending av showet på NRK. For mange ble Pstereo det første møtet med Emilie Nicolas, men selv anser hun låta “Grown Up” som sin første egne singel.

Grown Up er en vakker, følelsesladd låt skrevet som en hyllest til Nicolas’ far. “Den såre låta viser et multitalent hva både tekster, melodi og produksjon angår, og er et bedre tegn enn noe på at dette er
en artist vi bør regne med fremover” skrev NRK P3s musikkjournalist om singelslippet som umiddelbart ble å finne på deres spillelister. Den ble også utgitt med en stemningsfull, personlig musikkvideo sam- mensatt av filmklipp fra Nicolas’ egen barndom.

De oppmøtte fikk bekreftet hypen da hun fremførte sitt mye omtalte låtmateriale for første gang under Pstereofestivalen i Trondheim høsten 2013. Hun var kanskje nykommer, men den klassisk skolerte sangeren var ingen nybegynner.
Opptredenen etterlot ingen tvil om talentet og potensialet som bor i Emilie Nicolas, og i februar i år spilte hun for et fullsatt Rockefeller under by:Larm – til stor begeistring fra et samlet presse- korps.

“De fleste har skjønt at det bor store artistiske og stemmemessige kvaliteter i det ferske stjerne- skuddet Emilie Nicolas. Men at hun kan fjetre et fullsatt Rockfeller med bare stemmen alene er en ny erfaring.” – Dagbladet

“Emilie Nicolas er helt surroundanlegg alene.” – VG

“En egen liga. Du har by:Larm artistene – og så har du Emilie Nicolas.” – NRK P3

2013 markerte starten på Emilie Nicolas karriere, men lite tyder på at det vil forbli det mest begivelsesrike året særlig lenge. Hennes mye etterlengtede debutalbum kommer ut i 2014, og hun blir blant annet å se på Øyafestivalen, The Great Escape i England, og Spot i Århus.